Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, ss.217-233, 2017 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Anıt, bir kişi veya bir olayın anısına gerçekleştirilmiş yapıt iken enstalasyon,
düşünce zeminine oturan mekân, nesne ile izleyici arasında sanatçı veya sanat
eleştirmeninin kurmuş olduğu ilişkiler ağını gösteren bir süreçtir.
Sanat kavramı hakkında pek çok düşünür, sanatçı veya sanat eleştirmeni çeşitli
görüşler ileri sürmüştür. Bu görüşler, sanat kavramının koşullar içerisinde
değişkenlik gösterdiğini ve süreklilik arz ettiğini doğrular niteliktedir.
Zonguldak Havzası Maden Şehitleri Anıtı geleneksel sanat tarihi kavramlarından
‘anıt’ ve postmodern sanat kavramlarından “enstalasyon”u bir süreç içinde
buluşturmuştur.
Bu çalışmayla bir sanat kavramını oluşturan yapıtın, başka bir sanat kavramını
tanımlayan yapıta mekân ve nesneler değişmeden de karşıt anlamı ifade
edebilecek şekilde nasıl dönüşebildiği ortaya konmuştur. Böylece sanat
kavramının koşullar içerisinde sürekliliği ve değişkenliği somut bir örnekte
tartışılabilecektir.
Çalışmanın içeriğindeki anıt ve enstalasyon terimleri irdelenmiş, makaleye konu
olan sanat kavramlarının belirli bir süreçte içerdiği anlamına zıt bir anlama
dönüşümü ortaya konmuş, bu dönüşüm sanat kavramları üzerinden açıklanmıştır.