Journal Of The Faculty Of Engineering And Architecture Of Gazi University, cilt.21, ss.359-366, 2006 (SCI Expanded İndekslerine Giren Dergi)
Bu çalışmada, matris yapısının küresel grafitli dökme demirin (KGDD) aşınma davranışına, aşınma sırasında
oluşan sürtünme katsayısına ve pim sıcaklığına etkisi araştırılmıştır. Aşınma testleri disk üzerinde pim türü
cihazda, 1 m s-1 kayma hızında, 20, 40 ve 60 N yük ve 3,6 km kayma mesafesinde, normal atmosfer şartlarında
ve oda sıcaklığında gerçekleştirilmiştir. Aşınma yüzeyleri tarama elektron mikroskobu (SEM) ile incelenmiştir.
Uygulanan yükün artmasına bağlı olarak döküm durumu ferritik KGDD’in aşınma hızı artarken, döküm durumu
perlitik KGDD numunenin aşınma hızı azalmaktadır. Testler, döküm durumu perlitik KGDD’nin sürtünme
katsayısı ve sürtünme sıcaklığının, döküm durumu ferritik KGDD’den daha yüksek olduğunu göstermiştir.
Deneysel sonuçlar, döküm durumu perlitik ve ferritik KGDD’lerin sürtünme katsayısının azalmasıyla, sürtünme
sıcaklığının arttığını ortaya koymaktadır
In this study, the effect of the matrix structure on the dry sliding wear behaviour, friction coefficient and pin
temperature of ductile irons was investigated. Wear tests were carried out at normal atmospheric conditions and
room temperature on a pin on disc type tester at constant sliding speed (1ms-1) and sliding distance (3.6 km)
under various sliding loads in a range of 20 to 60 N. The worn surfaces were examined by scanning electron
microscopy (SEM). Wear rate of as-cast ferritic ductile irons increased with increasing test load, whilst that of
as-cast pearlitic irons decreased. Tests revealed that, as-cast pearlitic ductile iron exhibited higher friction
coefficient and friction temperature than as-cast ferritic ductile iron. The experimental results showed that the
friction temperature increased with decreasing the friction coefficient of as-cast ferritic and pearlitic ductile
irons.