Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.11, ss.991-1018, 2018 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Sanat tarihinde zamanın duygu, düşünce ve yaklaşım biçimlerini en iyi şekilde
yakalayabileceğimiz etkinliklerin başlıcası sergilerdir. Sergilerdeki etkinliklerin,
sanatçılar açısından başlıca nedeni sanat dünyasında iyi bir yer edinme
kaygısıdır ve bu durum sergi salonunun sanat çevresini belirleyen bir mekân olma
amacıyla paralellik gösterir. İzleyici için amaç ise bazen sosyal bir aktivite bazen
popüler sanat dünyasına dahil olma arzusu bazen de sanata olan ilgi
olabilmektedir. Bu bağlamda sergiler, sanatçı, yapıt, mekân, izleyici arasında bir
köprü görevi görür. Bu sergiler ilk aşamada sanatçıya kendisini ve yapıtlarını en
iyi şekilde tanıtma fırsatı sağlarken sergi salonuna, gerçekleştirilen etkinlikte
sergilenen eserleri iyi bir şekilde mekâna uyarlama ve kamusal sanat alanını
belirleme işlevini görme şansı tanır. İzleyiciye ise bir etkinliğe dahil olmaktan
dolayı memnuniyet, yeni bakış açıları kazanma ve sanat çevresine dahil olarak
kendisini geliştirme fırsatı sağlar.
İstanbul, ülkemizin kültür sanat etkinliklerinin görünür olduğu en önemli kenttir.
2017 yılı yaz döneminde gerçekleştirilen sergiler arasında bazıları etki alanlarıyla
aynı kentte gerçekleştirilen diğer sergilerden ayrışmıştır. Bu sergilerden üçü
uluslararası karma, diğer ikisi de kişisel sergilerdir. Uluslararası karma sergiler
İstanbul Modern’de gerçekleştirilen 15. İstanbul Bienali, onikincisi düzenlenen
Contemporary İstanbul ve Arter Sanat Galerisi'nde gerçekleştirilen ‘Görme
Makale Geliş Tarihi: 15.09.2018/ Makale Kabul Tarihi: 19.10.2018
Bu makale Turnitin programında kontrol edildi. This article was checked by Turnitin.
Bu makale ANARSAN sempozyumunda sunulmuş aynı başlıklı bildirinin tam metnidir.
* Dr. Öğr. Üyesi, Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümü,
bulentoral7@gmail.com
Bülent ORAL
992 | Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi - Yıl.11 Sayı 2, 2018
Biçimleri’ adlı sergilerdir. Kişisel sergiler ise ‘Genco Gülan: Antik Gelecek’ ile
İstanbul Modern’de gerçekleştirilen Roger Ballen ‘Retrospektif’ adlı sergilerdir.
Bu makale sergilerin gerçekleşme sürecini sanatçı-yapıt-mekân-izleyici
bağlamında çeşitlendirerek, sanatçıları, yapıtlarını ve sanat mekanlarını eleştirel
yaklaşımlarla daha güçlü bir şekilde kamusal alana taşımayı amaçlamaktadır.
Böylece bu etkinliklerin farklı kesimlere ulaşmasını sağlayacak olan tartışma
zemini genişleyebilecektir.