Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, cilt.3, no.1065244, ss.151-182, 2014 (Hakemli Üniversite Dergisi)
Kelâm ilmînin amacı, dinî inançları kesin deliller kullanarak ispat etmektir. Bu nedenle
kelâmcılar Kur’an’ı ve iki kısma ayırdıkları Sünnet’in ilk kısmında yer alan mütevâtir
haberleri esas almışlardır. Kelâm ilminde üç bilgi edinme yolu olduğu kabul edilmiştir.
Bunlar, beş duyu, akıl ve haber-i sâdık’tır. Bilgi edinme yollarından ilk ikisini oluşturan beş
duyu ve akıl ile elde edilen bilgiler ile Sünnet’in ilk kısmında yer alan mütevâtir haberin
değeri konusunda İslâm âlimleri arasında bir ihtilâf söz konusu değildir. Hicretin II. asrından
itibaren, sünnetin ikinci kısmını oluşturan haber-i vahid’in değeri ve itikâdî konularda delil
teşkil edip etmeyeceği konusunda âlimler tarihsel süreç içinde birbirinden farklı görüşler
ortaya koymuşlardır. Böylelikle problem günümüze kadar devam etmiştir. Konu hakkında
fikir yürüten âlimler, Kelâmcılar ve Selefiyye olmak üzere iki ana gruba ayrılmışlardır. Bu
çalışmanın amacı, haber-i vâhid hakkındaki fikir ayrılıklarının nedenlerini, kelâmcılar
tarafından bilgi edinme yollarından biri olarak kabul edilen haber-i sâdıkı dikkate alarak
araştırmaktır.
The purpose of the Kalam science is to prove the religious beliefs by using definitive
evidences. For this reason, the Kalam scholars are inclined to Koran and the mutawatir reports
which are included in the first part of Ahl As-Sunnah divided into two parts. In the Kalam
science, it has been accepted that there are three ways of attaining knowledge. These are the
five senses, intelligence, and precise reports. It is not the case that Islamic scholars have a
disagreement on not only knowledges obtained through the five senses and intelligence but
the value of mutawatir reports included in the first part of Ahl As-Sunnah. As of the second
century of Hegira, the scholars have put forward different opinions about whether the value of
imprecise reports will constitute an evidence in matters of faith in the historical process or
not. Thus, the problem has continued to the present day. The scholars who speculate about the
issue have been divided into two main groups as Kalam scholars and Salafism. The purpose
of this study is to research the reasons for the disagreements on imprecise reports by taking
precise reports into account, which has been accepted by Kalam scholars as one of the ways
of attaining knowledge.